juli 2015

interrail: BUDApest

Fire jenter ankom Budapest en sen kveld og prøvde å finne frem til leiligheten vi leide med begrenset kart og retningssans, men vi fant heldigvis frem til slutt. Da var det deilig å komme til en fin leilighet (ikke shabby hostel), og enda deiligere å våkne opp neste morgen.

Den første dagen startet vi med en tur til den eneste butikken som var åpen denne søndagen, og alt virket så dyrt og billig på samme tid, så morsomt og forvirrende å kjøpe en yoghurt til 300 ungarske forinter, og om man kom opp i 1000, tilsvarte det kun 28 norske kroner.

Det som var litt dumt, var at denne dagen var grå, tåkete og regnfull i starten. Heldigvis gav regnet seg, og vi gikk en fin tur opp en topp der det var utsikt over byen til alle kanter.

Det var nesten som om vi gikk i en regnskog med den varme, fuktige luften etter alt regnet.

Vi gikk også til slottet, som viste seg å være ganske nedslitt, det var ganske enkelt finere på avstand.

Vi spiste også gulasj, en typisk ungarsk rett, denne dagen, og det var overraskende godt, veldig godt.

Og så var det plutselig neste morgen, den andre og siste dagen i Budapest.

Den ble for det meste tilbrakt på togstasjonen (så fin! men så mye kø) for å reservere plass på nattog videre, og ikke minst shopping.

Og plutselig var dagen over og det var kveld.

Å, så fint det var, alle lysene lyste opp denne fine byen.

Dagen, kvelden og Budapest ble så avsluttet med herlig kake. Neste morgen stod Bratislava på planen, og vi ante ikke hva vi skulle forvente.

interrail: w i e n

For en måned minus en dag siden (hva, har det gått så lang tid? sommerferien etter interrail består for min del av jobb og noe som ser ut som høst, og den forsvinner rett foran øynene mine) satte vi oss på toget til Wien for en liten dagstur på vei fra Praha til Budapest.

Etter å ha spurt oss frem og gått et stykke gjennom et boligområde som fikk oss til å tvile på om vi noen gang ville komme frem, kom vi nettopp frem til målet. Målet var dette, Schönbrunn. Et utrolig fint slott. Hele området var så fint, så gjennomført.

Dette var riktignok også det eneste vi fikk se av Wien, bortsettfra en matbutikk og en park, for vi hadde ikke tid til å dra innom sentrum. Likevel var det en fin tur i et symmetrisk paradis, spør du meg.

interrail: pRaHa

Toget stoppet på sitt siste stopp og vi kunne endelig bruke alle sommerklærne vi hadde i sekken, for vi var i Praha.

Vi la fra oss tingene, spiste frokost og gikk mot gamlebyen.

På Karlsbroen var det fullt av folk i alle varianter. Så fullt at broen ikke en gang synes selv om jeg står på den.

Og såpeboblene her i gamlebyen, de var så fine, kunne stått der i en evighet, og det gjorde jeg nesten også.

Jeg ble egentlig bare imponert og positivt overrasket over alt her, det var så koselig.

Vi gikk opp i toppen av det kjente klokketårnet. Utsikten var så fin, og den smale gangen var overfylt av turister som tok selfie ved hver eneste mulighet.

Vi slappet av på hostellet også. Rommet vårt var kjempestort, og det var så høyt under taket av jeg kunne stå oppi køyesenga, men likevel klarte vi å fylle det med rot (bagasje).

Den første kvelden spiste vi på Hard Rock Café. Det var veldig godt, men jeg tipset bare omtrent 10 øre ved et uhell, så jeg vet ikke om kelneren ble fornøyd, for hun prøvde tydelig å sanke tips.

Og plutselig begynte det å mørkne så fint.

Neste morgen spiste vi frokost i parken, spionerte på fremmede (litt) og prøvde å finne veien til slottet.

Vi fant slottet! Det var veldig fint, og nok en gang fin utsikt.

Og så, etter litt shopping i varmen, kom plutselig kvelden. Vi klarte ikke å vente til Italia, så vi spiste pasta og pizza på en koselig restaurant den siste kvelden i Praha.

interrail: B R U S S E L

24. juni våknet vi i Amsterdam, gikk for første gang med sekkene på, gjennom hele byen og til togstasjonen, klare for å virkelig dra på interrail. På togstasjonen fikk vi,omsider, etter en del leksjoner fra en lite kundevennlig nederlender, bestilt dyre togreservasjoner, og vi satte oss på toget til Brussel.

Her skulle vi være noen timer, og gikk først inn i denne kirken uten å helt vite hvor vi var, men så fant vi heldigvis frem til de nødvendige belgiske vaflene som du ser over.

Og Galeries Royales Saint-Hubert lå tilfeldigvis, til min store begeistring, rett ved siden av de belgiske vaflene.

Da vi hadde tørket av oss sjokoladen fra vaflene gikk vi til fine Grand-Place. Så mye fint på ett sted. Litt synd at blomstene man ser på alle bildene bare er der noen få dager noen bestemte år, tydeligvis, vi var først litt forvirra da det ikke var en eneste blomst her.

Og så gikk vi litt rundt den lille tiden vi hadde igjen, og vi fant ut at det ikke var lett å finne matbutikk her.

Og ja, selfiestang! De ble godt brukt hehe. Man må jo dokumentere at fire slitne jenter med fire store sekker sitter på gulvet og venter på toget. Her var vi på vei til nattoget til Praha, og åh, så deilig det var å våkne opp i varme Praha, sengene på toget var dog ikke så behagelige. (bilder kommer, vent i spenning)

interrail: A m S t E r D a M

Vi startet interrailen vår med en flytur til Amsterdam. Til tross for mye uflaks var humøret på topp, nettopp fordi vi visste at vi hadde en spennende tur foran oss. At vi måtte løpe gjennom hele Kastrup på ti minutter og at bagasjen vår ikke kom til Amsterdam, det lot vi oss ikke knekke av.

Hotellet (om du kan kalle det det) vi bodde på var også litt tvilsomt, med mugg i taket og her og der, men det var billig, og vi ble enige om at sånn er det å være på interrail.

Vi ble derimot litt satt ut av å plutselig havne midt i red light district. Jeg tok heller bilder av katter i vinduene, jeg.

Og så spiste vi på hotellrommet (hummus og stroopwafels nam nam), prøvde å ikke smule fordi vi ikke hadde lov.

Neste morgen tok vi med oss frokost i parken, og vi hadde planen for dagen klar.

Det tok riktignok litt tid å komme til parken, for det var fine ting å se på veien. Og så regnet det, noe som gjorde Amsterdam litt grått og trist.

Vondelpark var likevel fin og full av merkelige fugler.

Dersom noen ikke er klar over det, vil jeg si at det er sykler overalt i Amsterdam. Mange.

Så mange at vi bare måtte leie våre egne sykler.

Sykkelturen viste seg å være utrolig gøy. Vi syklet jo bare på vanlig vis, men det føltes som om vi svevde gjennom byen. Alt lå plutselig så nært, og vi fikk sett så mye fint.

Vi syklet til botanisk hage, men gikk dessverre ikke inn, det får bli neste gang.

I Amsterdam må man egentlig bare se selve byen, alle kanalene, de søte, smale, høye og skjeve husene. Hele sjarmen.

Den andre og siste kvelden vår i Amsterdam møtte vi to fra klassen som også var på interrail, og vi spiste god indisk mat. Og så var det opp tidlig neste morgen for å ta vår første ordentlige togtur.

Interrailing through Europe

AmsterdamAmsterdam

Det er lenge siden sist, og så utrolig mye har skjedd. Jeg har ikke bare avsluttet videregående, jeg har også vært på interrail! Jeg kom hjem etter en tur gjennom Europa med tre venninner i går. Det var en super tur. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha opplevd uendelig mye på kort tid, for ikke å snakke om alle bildene jeg har tatt, og som jeg gjerne vil dele. Jeg vet jo ikke om noen andre enn meg faktisk vil se dette, men det må uansett komme ut et sted. Først vil jeg starte med et lite blikk på reiseruten.

Amsterdam

Første stopp var Amsterdam, fylt av sykler, kanaler og søte hus.

Brussels

Deretter var vi noen timer i Brussel, med sine belgiske vafler (som var umulige å spise) og vakre bygninger.

Koeln

Vi var også kort innom Köln, hvor det er en utrolig stor og flott katedral rett utenfor togstasjonen.

Og så tok vi nattog til Praha.

Prague

En helt utrolig koselig by, med alle de røde hustakene, de trange og sjarmerende gatene, den etterlengtede varmen (som vi etter hvert skulle få mye mer av), og ikke minst de lave prisene.

Prague Prague Vienna

Vi tok oss også en tur innom Wien, hvor vi besøkte det fantastiske slottet Schönbrunn.

Vienna Vienna Budapest

Og så var vi i fine Budapest.

Budapest

Vi bodde i en egen, skikkelig fin, stor og billig leilighet, og det var så bra. Og denne byen var også så fin.

Bratislava

Etter Ungarn, var neste stopp noen timer i Slovakia, Bratislava.

Desenzano

Deretter satte vi oss på nok et nattog og våknet i nydelige Desenzano del Garda ved gardasjøen i Italia.

Disse dagene vi hadde her var fylt med avslapping i sola, bading og vandring i de søte gatene. Så utrolig etterlengtet å endelig få hvile litt.

Desenzano Verona

Vi dro også innom Verona, som var minst like koselig, bare større.

Verona To Rome

Og så var vi på toget på vei til siste stopp, Roma.

Rome (Vatican)

Her besøkte vi selvfølgelig også Vatikanstaten.

Og Roma var også så nydelig, faktisk mye finere enn jeg hadde trodd også.

Rome

Det kommer mer, mye mer.