juli 2014

Solsikker, kuer

Sommer i Norge, altså, det kan være veldig fint.

Hva synes du om bildene?

La ville

Byen

Jeg henger veldig etter på bildefronten, og har enda en del bilder fra Frankrike. Nå som det er så utrolig varmt og fint her, er det bedre å nyte sommeren enn å sitte inne. Det er minst like varmt her hjemme nå som det var i Frankrike. Og apropos det, her er noen bilder fra en koselig onsdagskveld i byen vi bodde i, La Ciotat. Vi spiste deilig mat på en liten, fransk restaurant i gamlebyen, til lyden av noen veldig flinke musikanter. Og så gikk vi litt rundt omkring ved havna, hvor alt speilet seg i vannet. Alt blir dobbelt så fint da. (til og med harrybodene kanskje)

Cassis

Den tredje dagen i Frankrike, den nest siste dagen i juni, dro vi først til en park omringet av disse klippene.

Lavendellavendellavendellavendellavendel. Ikke veldig lett å verken skrive eller si fort etter hverandre, men det lukter såå godt så det går greit.

Og så dro vi videre til den koselige byen Cassis. Den fineste byen vi var i, spør du meg.

Her tok vi et par mislykkede hoppebilder,

før vi videre tok turen til Port Miou like ved, en båthavn i klippene (blir mye klipper her nå visst. ops).

Og så, en velsmakende og kald, men smeltende, is i varmen. Her gjelder det å være rask.

Skulle gjerne vært der nå også.

Nå er jeg hjemme og jobber, men i morgen har jeg fri og krysser fingrene for fint vær igjen.

Omelettmuffins

I går prøvde jeg å lage omelettmuffins, eller matmuffins, for første gang. Ja, jeg trodde det ville være veldig godt, men dette var enda bedre enn forventet. Altså veldig godt, og absolutt å anbefale. Dette er perfekt sommerlunsj å pakke i piknikkurven.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, men gjorde noen endringer etter hva som var å finne på kjøkkenet. Dette hadde jeg oppi:

5 egg - 2 dl havregryn - 1 dl sammalt hvete - 150 g matyoghurt - 5 soltørkede tomater i små biter - 10 grønne oliven i skiver - 1 finhakket rødløk - 100 g erter - 3 små, revne gulrøtter - 2 finhakkede fedd hvitløk - litt rosmarin - litt gressløk - salt og pepper - olje til steking

Når alt er klart og oppskåret, stek erter, rødløk, gulrot, hvitløk og urter i litt olje og krydre med salt og pepper. Hvis det lukter veldig godt, er man på god vei.

Pisk så sammen egg, yoghurt, mel og havregryn til en jevn røre, og ha den stekte blandingen  oppi, sammen med oliven og soltørket tomat. Bland alt sammen, og ha det i muffinsformer.

Jeg fikk omtrent 15 små muffins, og stekte dem på 200 grader i 16 minutter.

Dette passer nok også godt som lunsj på skolen når den tid kommer. Men jeg bør kanskje ikke legge alt for store planer for det nå i ferien (for det er lettere sagt enn gjort).

...

Havskum

Disse rosa blomstene er fine, og de var å se overalt i Frankrike. Det var bølgene også.

Nå er jeg på hytta. Her er det blå himmel og utrolig varmt, så alt ligger til rette for en fin sommerdag. Håper det er fint der dere er også!

Marseille

Da vi var i Frankrike, dro vi også til Marseille en dag, siden vi tross alt ikke bodde langt unna.

Noe av det første som møtte oss, var et stort speil-tak.

Og så dro vi til Notre-Dame de la Garde.

Der var det veldig fint.

Masse mønster. over. alt.

Men jeg synes det er så fint.

Minimalistisk var vel ikke akkurat det rette ordet her.

Og utsikten utenfor. Her så man hele byen, på godt og vondt. Alt fra sjarmerende hus og gater, til mangemange båter, til de tilsynelatende slitne forstedene. Og havet, og fjellene.

Fikk inntrykk av at dette var en ganske hektisk by, i likhet med de fleste storbyer. Men det kan ha noe med at jeg var varm, sulten og at vi knapt satte oss ned også. Ikke en tvers igjennom vakker by, men det finnes vel ikke heller.

Jeg tullet altså ikke da jeg sa det ville komme flere bilde-eksplosjoner

...

Og: tusen takk for alle de fine kommentarene!

Les calanques

Nå er jeg hjemme i Norge igjen, og tenkte å vise litt flere bilder fra turen. I området vi bodde, altså rundt la Ciotat og Cassis, var det mange klipper og såkalte calanques. I går tok vi turen til port-pin, en klippe-fjord med en strand i enden, og der var det så fint. Den varme gåturen ble veid opp av et forfriskende bad i dette klare, blågrønne vannet. Og utsikten fra bilen på vei bort var ikke så ille den heller, som man kan se på de første bildene. Alt i alt, jeg skulle gjerne vært der enda.

ps: det kommer nok flere slike bilde-eksplosjoner fremover, håper det går fint

Bonjour

Her er en liten blanding av bilder fra de siste dagene her i Frankrike. Tenker jeg legger ut mer fra hver dag når jeg kommer hjem. Det er i hvert fall veldig fint her, med masse klipper, blått hav, masse blomster og trange gater. Og så er det mange franskmenn her, så vi er litt omringet av dem, og jeg merker det er litt skumlere å snakke fransk her enn hjemme (på skolen). Nå må jeg komme meg ut i sola og bade!