foto - reise

interrail: R O M A

Etter en lang dag i Vatikanet fikk vi også sett litt av selve Roma, som viste seg å være en veldig fin by.

Spansketrappene var litt skuffende, da, siden det ikke var noen blomster der, bare masse (masse!!) folk.

Vi gikk også opp til parken Villa Borghese, hvor det var fin utsikt over byen.

Og gamle, litt skumle statuer. Og varmt. Det må sies at det var utrolig varmt her hele tiden, ikke langt unna 40 grader, tror jeg.

Vi besøkte også Trevi-fontenen,

som viste seg å være en eneste stor byggeplass. Typisk vår uflaks, men vi kunne i det minste forestille oss hvor fin den kunne ha vært.

Men solnedgangen, den var FIN.

Og så møtte vi en måke som jeg er overbevist om at var stum.

Neste morgen gikk vi også ut i sola og varmen, vi gikk til Colosseum, men der var det virkelig uendelig lang kø, så dit gikk vi heller senere på dagen (da var det ingen kø, tips tips).

Da gikk vi heller til Forum Romanum. (tips: vi fikk både dette og Colosseum gratis siden det var månedens første søndag, så da fikk vi litt flaks også)

Noe av det jeg likte ved Roma var alle vannfontene som var å finne overalt, med rent, friskt og ikke minst kaldt vann som ganske enkelt var fantastisk i varmen.

For ikke å glemme alle de fantastiske åpne plassene som plutselig dukket opp rundt omkring. Vi så nok bare en brøkdel av byen, men det var likevel så fint.

Og alle de gamle ruinene og bygningene, det var så mange flere av dem enn jeg hadde trodd, og det var veldig spesielt å gå i disse omgivelsene.

Og så gikk turen videre neste morgen. Eller, turen gikk hjemover, men det tok sin tid med både venting og forsinkelser. Nå er jeg forresten snart på vei til å dra igjen, jeg skal nemlig flytte og gå på folkehøgskole. Åh, det blir spennende. I morgen har jeg overlevd 7 uker med sommerjobb, og før jeg vet ordet av det, på lørdag, drar jeg, sånn på ordentlig(?!?!).

interrail: v a t i k a n e t

Den første dagen i Roma startet vi med en tur til Vatikanet. På veien bort fikk vi en fin, liten smakebit av Roma, og så var vi plutselig der.

Etter mye venting og styr, blant annet en løpetur (som skulle vise seg å være unødvendig) i varmen for å kjøpe klær som dekket knær og skuldre, gikk vi inn i museet.

Det var fylt av fine statuer og vakre utsmykninger, overalt.

Deretter kom vi oss, etter mye om og men, inn i Peterskirken. For et fantastisk sted. Det gjorde alt vi hadde brukt av tid, svette og penger verdt det til slutt.

Jeg visste at det skulle være fint her, men det var på ingen måter en skuffelse, tvert imot. Det gjelder resten av Roma også, som var en så fin, storslått og samtidig koselig by på samme tid, men det kommer det mer av senere.

interrail: VeRoNa

Vårt nest siste stopp på interrail var Verona. Her var det ikke bare veldig varmt, men også utrolig fint! En akkurat passe stor by til at den var både liten og stor samtidig. Så mange superkoselige, små gater, ja, det får jeg aldri for mye av.

Byen er kjent for Romeo og Julie, og særlig Julies hus, som du ser her. Vi forsto ikke helt hva som var så stort med det, men at det var noe, det kunne vi se på alle turistene som strømmet til.

Det var fint å tilbringe en dag i denne fine byen. Selv om vi ikke gjorde så mye, fikk vi sett og opplevd byen i noen timer før vi satte oss på toget i retning ROMA.

interrail: DESENZANO del GARDA

Det andre nattoget vi tok i løpet av turen brakte oss hit. Og altså, det var ikke ille å våkne opp her. Varmen kjente vi godt idet vi gikk ut av toget, selv klokken åtte om morgenen, og det ble i hvert fall ikke kaldere. Som jeg lengter tilbake til det nå(!), her er det knapt femten grader om vi er heldige.

Turen gjennom byen på vei til hotellet denne morgenen viste oss også at byen (som vi aldri hadde hørt om før) var utrolig koselig og virkelig sjarmerende. En liten, italiensk by på sitt beste.

Hotellet var også en veldig positiv overraskelse. Her snakker vi ordentlig hotell med god hotellfrokost, og dette rett ved sjøen.

For de to dagene brukte vi hovedsakelig på å nyte sola på stranda. Det var skikkelig deilig å bare bade, høre på lydbok og lese.

Det var så fint i byen når det gikk mot kvelden også, og plutselig oppdaget vi at det faktisk var en del folk her.

Vi spiste pizza, selvfølgelig, siden det nesten var det eneste de hadde overalt. Og fordi det er Italia. (men litt skuffende pizza, riktignok)

Nevnte jeg at det ble fint om kvelden?

Etter disse to avslappende dagene var vi så solbrente (og litt rastløse) at enda en dag på stranda ville tatt knekken på oss, så vi dro innom Verona, før vi senere dro til siste stopp, Roma.

interrail: b r a t i s l a v a

På vei fra Budapest til Italia dro vi innom Bratislava. Vi hadde ikke planlagt dette, så vi visste så å si ingenting om byen, og jeg tror vi alle hadde forventet en ganske slitt og litt trist by.

Der tok vi feil. Riktignok var det ikke en gjennomgående nydelig by etter vårt inntrykk, men gamlebyen var så koselig og søt.

Det var også sol og varmt, og en haug med turister, type tyske og pensjonister.

Vi satte oss på en typisk guidet turistbuss, mest for å slippe å gå (for åh så vondt det var å gå denne dagen), og havnet  ved en borg sammen med alle pensjonistene.

Borgen, eller slottet, havnet litt i skyggen av alt det fine vi hadde sett i Budapest og de andre tidligere byene. Det er vel en negativ side ved interrail, at man ser så mye at det ikke blir satt pris på på samme måte som ellers, men det er strengt tatt et luksusproblem og egentlig en fordel også, for da trenger man ikke å utnytte hvert eneste sekund til å se på ditt og datt.

Nå gjenstår bildene fra Italia, hvor vi besøkte flere steder, og det var så fint der!

interrail: BUDApest

Fire jenter ankom Budapest en sen kveld og prøvde å finne frem til leiligheten vi leide med begrenset kart og retningssans, men vi fant heldigvis frem til slutt. Da var det deilig å komme til en fin leilighet (ikke shabby hostel), og enda deiligere å våkne opp neste morgen.

Den første dagen startet vi med en tur til den eneste butikken som var åpen denne søndagen, og alt virket så dyrt og billig på samme tid, så morsomt og forvirrende å kjøpe en yoghurt til 300 ungarske forinter, og om man kom opp i 1000, tilsvarte det kun 28 norske kroner.

Det som var litt dumt, var at denne dagen var grå, tåkete og regnfull i starten. Heldigvis gav regnet seg, og vi gikk en fin tur opp en topp der det var utsikt over byen til alle kanter.

Det var nesten som om vi gikk i en regnskog med den varme, fuktige luften etter alt regnet.

Vi gikk også til slottet, som viste seg å være ganske nedslitt, det var ganske enkelt finere på avstand.

Vi spiste også gulasj, en typisk ungarsk rett, denne dagen, og det var overraskende godt, veldig godt.

Og så var det plutselig neste morgen, den andre og siste dagen i Budapest.

Den ble for det meste tilbrakt på togstasjonen (så fin! men så mye kø) for å reservere plass på nattog videre, og ikke minst shopping.

Og plutselig var dagen over og det var kveld.

Å, så fint det var, alle lysene lyste opp denne fine byen.

Dagen, kvelden og Budapest ble så avsluttet med herlig kake. Neste morgen stod Bratislava på planen, og vi ante ikke hva vi skulle forvente.

interrail: w i e n

For en måned minus en dag siden (hva, har det gått så lang tid? sommerferien etter interrail består for min del av jobb og noe som ser ut som høst, og den forsvinner rett foran øynene mine) satte vi oss på toget til Wien for en liten dagstur på vei fra Praha til Budapest.

Etter å ha spurt oss frem og gått et stykke gjennom et boligområde som fikk oss til å tvile på om vi noen gang ville komme frem, kom vi nettopp frem til målet. Målet var dette, Schönbrunn. Et utrolig fint slott. Hele området var så fint, så gjennomført.

Dette var riktignok også det eneste vi fikk se av Wien, bortsettfra en matbutikk og en park, for vi hadde ikke tid til å dra innom sentrum. Likevel var det en fin tur i et symmetrisk paradis, spør du meg.

interrail: pRaHa

Toget stoppet på sitt siste stopp og vi kunne endelig bruke alle sommerklærne vi hadde i sekken, for vi var i Praha.

Vi la fra oss tingene, spiste frokost og gikk mot gamlebyen.

På Karlsbroen var det fullt av folk i alle varianter. Så fullt at broen ikke en gang synes selv om jeg står på den.

Og såpeboblene her i gamlebyen, de var så fine, kunne stått der i en evighet, og det gjorde jeg nesten også.

Jeg ble egentlig bare imponert og positivt overrasket over alt her, det var så koselig.

Vi gikk opp i toppen av det kjente klokketårnet. Utsikten var så fin, og den smale gangen var overfylt av turister som tok selfie ved hver eneste mulighet.

Vi slappet av på hostellet også. Rommet vårt var kjempestort, og det var så høyt under taket av jeg kunne stå oppi køyesenga, men likevel klarte vi å fylle det med rot (bagasje).

Den første kvelden spiste vi på Hard Rock Café. Det var veldig godt, men jeg tipset bare omtrent 10 øre ved et uhell, så jeg vet ikke om kelneren ble fornøyd, for hun prøvde tydelig å sanke tips.

Og plutselig begynte det å mørkne så fint.

Neste morgen spiste vi frokost i parken, spionerte på fremmede (litt) og prøvde å finne veien til slottet.

Vi fant slottet! Det var veldig fint, og nok en gang fin utsikt.

Og så, etter litt shopping i varmen, kom plutselig kvelden. Vi klarte ikke å vente til Italia, så vi spiste pasta og pizza på en koselig restaurant den siste kvelden i Praha.

interrail: B R U S S E L

24. juni våknet vi i Amsterdam, gikk for første gang med sekkene på, gjennom hele byen og til togstasjonen, klare for å virkelig dra på interrail. På togstasjonen fikk vi,omsider, etter en del leksjoner fra en lite kundevennlig nederlender, bestilt dyre togreservasjoner, og vi satte oss på toget til Brussel.

Her skulle vi være noen timer, og gikk først inn i denne kirken uten å helt vite hvor vi var, men så fant vi heldigvis frem til de nødvendige belgiske vaflene som du ser over.

Og Galeries Royales Saint-Hubert lå tilfeldigvis, til min store begeistring, rett ved siden av de belgiske vaflene.

Da vi hadde tørket av oss sjokoladen fra vaflene gikk vi til fine Grand-Place. Så mye fint på ett sted. Litt synd at blomstene man ser på alle bildene bare er der noen få dager noen bestemte år, tydeligvis, vi var først litt forvirra da det ikke var en eneste blomst her.

Og så gikk vi litt rundt den lille tiden vi hadde igjen, og vi fant ut at det ikke var lett å finne matbutikk her.

Og ja, selfiestang! De ble godt brukt hehe. Man må jo dokumentere at fire slitne jenter med fire store sekker sitter på gulvet og venter på toget. Her var vi på vei til nattoget til Praha, og åh, så deilig det var å våkne opp i varme Praha, sengene på toget var dog ikke så behagelige. (bilder kommer, vent i spenning)

interrail: A m S t E r D a M

Vi startet interrailen vår med en flytur til Amsterdam. Til tross for mye uflaks var humøret på topp, nettopp fordi vi visste at vi hadde en spennende tur foran oss. At vi måtte løpe gjennom hele Kastrup på ti minutter og at bagasjen vår ikke kom til Amsterdam, det lot vi oss ikke knekke av.

Hotellet (om du kan kalle det det) vi bodde på var også litt tvilsomt, med mugg i taket og her og der, men det var billig, og vi ble enige om at sånn er det å være på interrail.

Vi ble derimot litt satt ut av å plutselig havne midt i red light district. Jeg tok heller bilder av katter i vinduene, jeg.

Og så spiste vi på hotellrommet (hummus og stroopwafels nam nam), prøvde å ikke smule fordi vi ikke hadde lov.

Neste morgen tok vi med oss frokost i parken, og vi hadde planen for dagen klar.

Det tok riktignok litt tid å komme til parken, for det var fine ting å se på veien. Og så regnet det, noe som gjorde Amsterdam litt grått og trist.

Vondelpark var likevel fin og full av merkelige fugler.

Dersom noen ikke er klar over det, vil jeg si at det er sykler overalt i Amsterdam. Mange.

Så mange at vi bare måtte leie våre egne sykler.

Sykkelturen viste seg å være utrolig gøy. Vi syklet jo bare på vanlig vis, men det føltes som om vi svevde gjennom byen. Alt lå plutselig så nært, og vi fikk sett så mye fint.

Vi syklet til botanisk hage, men gikk dessverre ikke inn, det får bli neste gang.

I Amsterdam må man egentlig bare se selve byen, alle kanalene, de søte, smale, høye og skjeve husene. Hele sjarmen.

Den andre og siste kvelden vår i Amsterdam møtte vi to fra klassen som også var på interrail, og vi spiste god indisk mat. Og så var det opp tidlig neste morgen for å ta vår første ordentlige togtur.

Interrailing through Europe

AmsterdamAmsterdam

Det er lenge siden sist, og så utrolig mye har skjedd. Jeg har ikke bare avsluttet videregående, jeg har også vært på interrail! Jeg kom hjem etter en tur gjennom Europa med tre venninner i går. Det var en super tur. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha opplevd uendelig mye på kort tid, for ikke å snakke om alle bildene jeg har tatt, og som jeg gjerne vil dele. Jeg vet jo ikke om noen andre enn meg faktisk vil se dette, men det må uansett komme ut et sted. Først vil jeg starte med et lite blikk på reiseruten.

Amsterdam

Første stopp var Amsterdam, fylt av sykler, kanaler og søte hus.

Brussels

Deretter var vi noen timer i Brussel, med sine belgiske vafler (som var umulige å spise) og vakre bygninger.

Koeln

Vi var også kort innom Köln, hvor det er en utrolig stor og flott katedral rett utenfor togstasjonen.

Og så tok vi nattog til Praha.

Prague

En helt utrolig koselig by, med alle de røde hustakene, de trange og sjarmerende gatene, den etterlengtede varmen (som vi etter hvert skulle få mye mer av), og ikke minst de lave prisene.

Prague Prague Vienna

Vi tok oss også en tur innom Wien, hvor vi besøkte det fantastiske slottet Schönbrunn.

Vienna Vienna Budapest

Og så var vi i fine Budapest.

Budapest

Vi bodde i en egen, skikkelig fin, stor og billig leilighet, og det var så bra. Og denne byen var også så fin.

Bratislava

Etter Ungarn, var neste stopp noen timer i Slovakia, Bratislava.

Desenzano

Deretter satte vi oss på nok et nattog og våknet i nydelige Desenzano del Garda ved gardasjøen i Italia.

Disse dagene vi hadde her var fylt med avslapping i sola, bading og vandring i de søte gatene. Så utrolig etterlengtet å endelig få hvile litt.

Desenzano Verona

Vi dro også innom Verona, som var minst like koselig, bare større.

Verona To Rome

Og så var vi på toget på vei til siste stopp, Roma.

Rome (Vatican)

Her besøkte vi selvfølgelig også Vatikanstaten.

Og Roma var også så nydelig, faktisk mye finere enn jeg hadde trodd også.

Rome

Det kommer mer, mye mer.

les gateaux aux champs elysées

↑ kakene på champs élysées ↓

Den siste dagen på klassetur dro vi tilbake til Paris, hvor vi tilbrakte noen timer før flyet gikk hjemover.

Vi gikk langs hektiske, men fine Champs-Elysées.

Og inn på Ladurée.

Der var det fint med gull i taket og overalt, men latterlig mange mennesker.

Men

enda

flere

kaker

!

Jeg kjøpte tre makroner som jeg prøvde å la være å knuse i sekken (men de så bedre ut enn de smakte).

Og så satte vi oss på metroen, og så toget, og til slutt flyet, og kom hjem.

(hehe, det var nok på tide å komme à jour med disse snart to måneder gamle bildene, men det passer nokså fint også siden kameraet mitt samler litt støv for tiden)

À Vichy (2)

Fine hus i Vichy, litt vår i lufta og deler av den søte leiligheten jeg bodde i på klassetur til Vichy (for litt lenge siden, så jeg må snart bli ferdig med disse bildene ops).

À Clermont-Ferrand

På onsdagen (på klassetur i Frankrike) dro vi til en by som heter Clermont-Ferrand. Fra bussen så vi utallige jorder og ikke så mye mer enn det.

Den gamle delen av byen var veldig søt, og vi gikk inn i to veldig fine kirker.

Den ene var full av glassmalerier og det fine lyset som skinte gjennom dem.

Den andre var stor, laget av svart lavastein og også veldig fin.

Deretter fikk vi litt tid til å gå på kafé og shoppe, før det bar hjem til Vichy igjen.

À Vichy

Den første morgenen i Vichy, morgenen etter jeg kom til og møtte den hyggelige franske damen jeg skulle bo hos, våknet jeg opp i min franske seng i mitt søte, franske soverom og gjorde meg klar til den første dagen på skolen.

Etter skolen denne dagen var det tid for en liten byvandring.

Vi fikk smake på det magiske vannet fra denne vannkilden, det var virkelig helt merkelig. Det var vanlig vann som smakte som om det var kullsyre i det.

Vichy viste seg å være ikke bare en liten, men utrolig fin by, spør du meg, med utrolig mye variert arkitektur.

Det berømte vichy-vannet var tilsynelatende sentralt for byen, det var veldig mange spa der, men mitt inntrykk (som kanskje ikke var helt rettferdig på vegne av vannet) var at dette vannet virkelig stinket.

Deretter var det på tide å vende hjemover til middag og en tilhørende fransk samtale med vertsmor, og nettopp disse samtalene ble egentlig litt lettere i løpet av oppholdet, så jeg liker å tro at jeg ble litt mer fransktalende i løpet av turen.

La belle ville

Den andre dagen på klassetur var også den foreløpig siste dagen i Paris. Etter å ha våknet til denne fine utsikten etter noen timers søvn, var det bare til å nyte de siste timene i Paris før togturen videre til Vichy.

Vi gikk bort til, og inn i, Notre-Dame. Så fin, veldig fin.

Deretter gikk turen til Montmartre, en veldig særegen og typisk Parisisk del av Paris. Vi fikk dessverre veldig lite tid her også, men det er bare en god grunn til at jeg må reise tilbake hit. For å sitte på kafé og sånt, altså.

Men utsikten, den fikk vi sett. Og den var utrolig.

Etter dette hastet hele gruppen, og en haug med kofferter, seg gjennom en rekke metroer til togstasjonen. De neste tre timene skulle tilbringes på et (veldig behagelig og avslappende, og dermed etterlengtet) tog i retning Vichy. Jeg tror vi alle var nokså nervøse av tanken på vertsfamiliene våre som ventet på oss der.

Le Louvre et Le Marais

Her er flere bilder fra den første dagen i Paris, hovedsakelig fra Le Musée du Louvre og Le Marais, området vi bodde i. Så mye detaljer. Så mye overalt. Fint, spør du meg.

!PARIS!

Det er først nå når jeg sitter hjemme og ser på bildene at det virkelig går opp for meg hvor fint det var i Paris og Vichy. Jeg har nemlig vært på studietur med franskklassen min og franskklasser fra to andre skoler, og det har vært så gøy! Vi kom til Paris tidlig om morgenen forrige lørdag, og selv om jeg ble trøttere og trøttere utover dagen, klarte jeg ikke å la være å beundre alle de fine bygningene. Derfor knipset jeg en hel haug med bilder, hvilke dere får en (stor) smakebit på her.

Vi fikk sett eiffeltårnet både i dagslys og i mørket. Ja, det var fint om dagen, men det kan ikke sammenliknes med hvor fint det var om kvelden.

Vi dro og så på Louvre og Jardin du Luxembourg.

Og vi fikk sett mange gater, store som små.

Og god mat ble selvfølgelig spist.

At man plutselig kan få øye på dette i en tilfeldig gate, det sier litt om Paris.

Altså, dette var bare fantastisk.

Jeg vil gjerne tilbake med en gang. Det skal sies at Paris var utrolig stor og folksom, og det var slitsomt å tviholde på kameraet hele tiden, men det frister utrolig mye mer å gå rundt her enn å åpne matteboka (noe jeg må gjøre nå).

Og ikke tro at dette var alle bildene, jeg har nemlig (bokstavelig talt) tusen bilder som gjenstår.

Har du vært i Paris?

Parishimmelen

Jeg skulle gjerne vært i Paris nå, men det er jeg ikke. Da ser jeg heller på bildene fra flyturen gjennom Paris i sommer, hvor jeg fikk et lite glimt av eiffeltårnet, og jeg fikk samtidig bare enda mer lyst til å dra dit på ordentlig.

(Men jippi, endelig er det høstferie. Det kunne ikke passet bedre, virkelig.)

Under overflaten

(disse er ikke tatt med mitt kamera, men søsteren min sitt vanntette kompaktkamera)

Jeg elsker å ta undervannsbilder. Det er så gøy å se alt på en annerledes og ny måte. Det er jo gøy å bade, gøy å ta bilder, så selvsagt er det gøy sammen også.

Azur

Selv om det er koselig og fint (til tross for litt storm i går) her på hytta, med sitronkjeks i ovnen, drømmer jeg om litt mer ferie, reising og sol. Foreløpig får jeg heller nøye meg med bilder fra Frankrike, denne gangen en god blanding fra flere dager. Den fine, klare fargen på sjøen er nok til at jeg drømmer meg enda litt bort. Azur må være en av de fineste fargene.

La ville

Byen

Jeg henger veldig etter på bildefronten, og har enda en del bilder fra Frankrike. Nå som det er så utrolig varmt og fint her, er det bedre å nyte sommeren enn å sitte inne. Det er minst like varmt her hjemme nå som det var i Frankrike. Og apropos det, her er noen bilder fra en koselig onsdagskveld i byen vi bodde i, La Ciotat. Vi spiste deilig mat på en liten, fransk restaurant i gamlebyen, til lyden av noen veldig flinke musikanter. Og så gikk vi litt rundt omkring ved havna, hvor alt speilet seg i vannet. Alt blir dobbelt så fint da. (til og med harrybodene kanskje)

Cassis

Den tredje dagen i Frankrike, den nest siste dagen i juni, dro vi først til en park omringet av disse klippene.

Lavendellavendellavendellavendellavendel. Ikke veldig lett å verken skrive eller si fort etter hverandre, men det lukter såå godt så det går greit.

Og så dro vi videre til den koselige byen Cassis. Den fineste byen vi var i, spør du meg.

Her tok vi et par mislykkede hoppebilder,

før vi videre tok turen til Port Miou like ved, en båthavn i klippene (blir mye klipper her nå visst. ops).

Og så, en velsmakende og kald, men smeltende, is i varmen. Her gjelder det å være rask.

Skulle gjerne vært der nå også.

Nå er jeg hjemme og jobber, men i morgen har jeg fri og krysser fingrene for fint vær igjen.

Marseille

Da vi var i Frankrike, dro vi også til Marseille en dag, siden vi tross alt ikke bodde langt unna.

Noe av det første som møtte oss, var et stort speil-tak.

Og så dro vi til Notre-Dame de la Garde.

Der var det veldig fint.

Masse mønster. over. alt.

Men jeg synes det er så fint.

Minimalistisk var vel ikke akkurat det rette ordet her.

Og utsikten utenfor. Her så man hele byen, på godt og vondt. Alt fra sjarmerende hus og gater, til mangemange båter, til de tilsynelatende slitne forstedene. Og havet, og fjellene.

Fikk inntrykk av at dette var en ganske hektisk by, i likhet med de fleste storbyer. Men det kan ha noe med at jeg var varm, sulten og at vi knapt satte oss ned også. Ikke en tvers igjennom vakker by, men det finnes vel ikke heller.

Jeg tullet altså ikke da jeg sa det ville komme flere bilde-eksplosjoner

...

Og: tusen takk for alle de fine kommentarene!

Les calanques

Nå er jeg hjemme i Norge igjen, og tenkte å vise litt flere bilder fra turen. I området vi bodde, altså rundt la Ciotat og Cassis, var det mange klipper og såkalte calanques. I går tok vi turen til port-pin, en klippe-fjord med en strand i enden, og der var det så fint. Den varme gåturen ble veid opp av et forfriskende bad i dette klare, blågrønne vannet. Og utsikten fra bilen på vei bort var ikke så ille den heller, som man kan se på de første bildene. Alt i alt, jeg skulle gjerne vært der enda.

ps: det kommer nok flere slike bilde-eksplosjoner fremover, håper det går fint

Bonjour

Her er en liten blanding av bilder fra de siste dagene her i Frankrike. Tenker jeg legger ut mer fra hver dag når jeg kommer hjem. Det er i hvert fall veldig fint her, med masse klipper, blått hav, masse blomster og trange gater. Og så er det mange franskmenn her, så vi er litt omringet av dem, og jeg merker det er litt skumlere å snakke fransk her enn hjemme (på skolen). Nå må jeg komme meg ut i sola og bade!

Hva synes du om bildene?

Mer av Norge i rødt, hvitt og sånt

Her er resten av bildene fra 17. mai i hovedstaden. Kunne jo nesten drevet sånn finn Willy med noen av disse bildene, men jeg tror ikke han er der (men har ikke sett etter)

17. mai 2014

17. mai har for meg i mange år bestått av mye trist regnvær, men denne var absolutt et unntak. Ikke bare dro vi til Oslo, til tante og onkel, i helga for å feire denne dagen, men i tillegg var det ikke noe annet enn strålende sol! Ja, det ble godt og varmt i bunaden, men det får man tåle. Det var i hvert fall utrolig gøy å se 17. mai-toget på Karl-Johan, og alt annet jeg bare har sett på tv. Masse folk var overalt, jeg er sikker på at jeg nå har bilder av tusenvis av fremmede. Og som om dette ikke var mange bilder, har jeg en god del som kommer senere.

Hvor feiret du 17. mai?

Mer fra fjellheimen

Nå, eller rettere sagt for et par dager siden, forlot vi fine, hvite Rauland, og dro videre til fine, vårlige Stavern. Men først ble det et par flere bilder fra fjellet, hvor det var skikkelig fin påskesol og fine fjelltopper.

Ferietid

Endelig vinterferie! Har ventet på den så lenge at det er rart at den faktisk er kommet nå. Jeg har ikke store reiseplaner for ferien, så jeg benytter anledningen til å se litt tilbake på forskjellige reiser fra tidligere ferier. Jeg synes det er gøy å se tilbake på slike bilder. For andre forteller de kanskje ikke så mye, men for meg ligger bringer de fram mange minner og historier.

Hva synes du om bildene?

Har du også vinterferie nå?