interrail: A m S t E r D a M

Vi startet interrailen vår med en flytur til Amsterdam. Til tross for mye uflaks var humøret på topp, nettopp fordi vi visste at vi hadde en spennende tur foran oss. At vi måtte løpe gjennom hele Kastrup på ti minutter og at bagasjen vår ikke kom til Amsterdam, det lot vi oss ikke knekke av.

Hotellet (om du kan kalle det det) vi bodde på var også litt tvilsomt, med mugg i taket og her og der, men det var billig, og vi ble enige om at sånn er det å være på interrail.

Vi ble derimot litt satt ut av å plutselig havne midt i red light district. Jeg tok heller bilder av katter i vinduene, jeg.

Og så spiste vi på hotellrommet (hummus og stroopwafels nam nam), prøvde å ikke smule fordi vi ikke hadde lov.

Neste morgen tok vi med oss frokost i parken, og vi hadde planen for dagen klar.

Det tok riktignok litt tid å komme til parken, for det var fine ting å se på veien. Og så regnet det, noe som gjorde Amsterdam litt grått og trist.

Vondelpark var likevel fin og full av merkelige fugler.

Dersom noen ikke er klar over det, vil jeg si at det er sykler overalt i Amsterdam. Mange.

Så mange at vi bare måtte leie våre egne sykler.

Sykkelturen viste seg å være utrolig gøy. Vi syklet jo bare på vanlig vis, men det føltes som om vi svevde gjennom byen. Alt lå plutselig så nært, og vi fikk sett så mye fint.

Vi syklet til botanisk hage, men gikk dessverre ikke inn, det får bli neste gang.

I Amsterdam må man egentlig bare se selve byen, alle kanalene, de søte, smale, høye og skjeve husene. Hele sjarmen.

Den andre og siste kvelden vår i Amsterdam møtte vi to fra klassen som også var på interrail, og vi spiste god indisk mat. Og så var det opp tidlig neste morgen for å ta vår første ordentlige togtur.

Iselin Renée

12.07.2015 kl.15:05

Utrolig fine bilder, har kjempe lyst til å dra dit selv :)

Elisabeth

12.07.2015 kl.16:25

Så mange vakre bilder! Amsterdam er helt klart en by jeg gjerne vil besøke selv en gang :)

Hannehm

12.07.2015 kl.19:41

fine bilder :)

Aninsope

13.07.2015 kl.15:19

åh du er så heldig som har dratt på interrail! jeg har veldig lyst, men tror jeg må tjene litt mer penger først.. var det en bra tur? hvilke steder bør man helst dra (eller ikke dra)?

og jeg er helt enig i at man må bare se Amsterdam, med alle de kule husene og arkitekturen i byen!

Lise

15.07.2015 kl.08:14

ja, det var en super tur! vi fikk oppleve så mye, så mange forskjellige steder, på forholdsvis kort tid, uten at det føltes for slitsomt. så om du liker å reise fra sted til sted, og gjerne synes det er litt kjedelig å ligge på stranda flere uker i strekk, vil jeg anbefale interrail! det som er så bra, er at man kan legge opp ruten etter hva slags ferie man ønsker. vi var for det meste i storbyer, og la inn et stopp ved gardasjøen hvor vi kunne slappe av i sola, noe jeg absolutt anbefaler! selv valgte vi ruten etter mulige togstrekninger og hvilke steder vi ikke hadde vært, og jeg anbefaler alle stedene egentlig, særlig praha og roma synes jeg også var fine byer :) og så er det utrolig mye billigere i øst-europa, det gjelder både togreservasjoner, overnatting, mat og alt, så der er det en del penger å spare!